onsdag 5. mars 2014

Enda en perfekt dag!


Til å begynne med må jeg bare informere om omstendighetene rundt denne perfekte dagen.
Som mange vet (meg inkludert) er sjøørreten fredet i Trøndelag i perioden 1mars-30april. Under denne perioden er alt aktivt fiske etter sjøørret forbudt både fra land og fra båt.
Det jeg ikke tenkte på når jeg bestemte meg for tur fredag 28 februar var at det faktisk bare er 28 dager i februar og at lørdagen vi dro ut var 1 mars.

MEN, nok om det og klok av skade osv. Jeg og Morten lånte oss to havkajakker og padlet ut til en perle av et område for sjøørret fangst! Det er ikke lange biten, men på grunn av flyplassen så er ikke dette området tilgjengelig til fots.

Vi ankom langøra i 11-tiden på formiddagen, det var en sur vind og overskyet da vi satte oss ned og nøt dagens første kaffe. Etter et relativt raskt inntak av morgenkaffen så var det rigging av utstyr, været begynte å bli bedre, sola begynte såvidt å trenge gjennom skylaget og floa hadde akkurat snudd. Vi gikk begge ut i sjøen mot småbåthavna, her er det forholdsvis lang-grunt og på grunn av at sjøen var på vei tilbake var det kjempefint å bare legge flua i strømmen og mate ut med snøre. Dette gjorde at vi fikk fisket over et langt strekke og helt i kanten på elva som nå virvlet opp alt mulig smaskens til fiskene vi håpet var der for å spise.
Mens vi stod der og kasta sprengte sola gjennom skylaget og varmen bredte seg over oss som et teppe.

Morten og jeg, vi kosa oss! Været og gleden av å denge flue igjen etter en vindfull og hustri vinter gjorde at vi begynte og snakke om perfekte dager. Jeg hadde pr. dags dato tre dager på listen min over dager jeg vil kalle perfekte, den første var mitt aller første møte med en kilos brunørret som jeg tok i 2008.

   
Den andre dagen var turen med Emil som er mitt første "perfekt dag" innlegg på bloggen fra 2013.
Og selvfølgelig børgefjellturen i 2013 hvor èn dag skulle knuse alle rekorder for meg og mine to brødre.

I det øyeblikket jeg begynner på historien fra turen med Emil så smeller det! Ørreten er ikke i tvil om at den har lyst på flua jeg hadde i enden av fortommen! Det hele er absurd og den smellfeite vår-ørreten gir fra seg en skikkelig kamp. Jeg har nettopp anskaffet meg en ny stang som har vært helt fantastisk på hallkasting og som nå viser seg å være en drømmestang å kjøre fisk på. Stanga er en Albright EXS 690 9" #6 som jeg kjøpte hos Best fiske før jul. Morten gjør en super jobb med håvinga og jeg kan sette meg ned i sanda og glise over å ha tatt årets første og min største sjøørret på flue! Etter dette går tiden min med på å roe meg ned, gå en tur på do og lage mat mens Morten med nyvunnet iver står som støpt ute i sjøen og kaster.

Etter noen timer på øra i skikkelig vår-sol spiser vi en real turmat og drikker mer kaffe. Nok en perfekt dag er et faktum for oss begge og det er godt å se iveren i øynene på Morten som er fersk i fluefiskegamet.

Vi fortsetter fiskingen utover dagen og jeg håper og ber om at Morten skal få oppleve det samme som meg. Desverre er ikke ørretgudene i Mortens favør denne dagen og før den er omme lander jeg enda en sjøørret. denne er ganske mye mindre enn den første, men den tar flua helt inni strømkanten på elva, noe som får meg til å tro at det er en skikkelig rugg i noen sekunder.

Først etter at ørret nummer to var landet ble jeg oppmerksom på hvilken dato det var. På land hadde det vært opp til flere representanter fra SJFF (Stjørdal, jeger og fiskeforening) med kikkert, de hadde meldt fra til politiet om vår strengt tatt ulovlige aktiviteter og kort tid etter kom det en stk svartemaja kjørende. Nå som det var fjære kom vi oss så nære moloen ved småbåthavna at vi kunne kommunisere med betjenten som sto og plystra og vinket med armene. Den hyggelige betjenten spurte oss om vi var klar over forbudet som hadde tredd i kraft denne dagen, vi innrømmet feilen som hadde skjedd og med lovnad om å fjerne oss fra stedet gikk vi hvert til vårt.

Jeg og Morten ble sittende en stund og drikke kaffe oppå stranda og le litt av hendelsen som ble en ganske så actionfylt avslutning på denne ellers så perfekte dag. Vi kommer tilbake, men ikke før tidligst 1 mai og da kan vi forhåpentligvis komme til børstemark sverming.


 Sexy and he knows it!
 Ikke mye som tilsier at det fortsatt er vinter
 En av livets absolutte nødvendigheter
 Rigging av kajakk
 Fantastisk spot når det går mot fjære
 Småbåthavna
 Dagens andre og minste rakker
 Kremfisken!
 KAFFI!

Langøra ligger midt mellom utløpet av gråelva som er en av gyte elvene til sjøøretten i stjørdalsregionen og Stjørdalselva, en av norges bedre lakselver. Øra er som skrevet tidligere kun tilgjengelig med båt og er ganske befolket av badenymfer om sommeren på grunn av de nydelige sandstrendene. I den siste tiden har småbåthavna i Stjørdal undergått store forandringer, den er blitt utvidet betraktelig og moloen som før hadde svært få gunstige fiskeplasser er nå blitt større og det er lagt til enda en molo noe som har forandret både elveleiet og selve langøra. Langøra består stortsett av sand og området er fullt av børstemark noe som gjør dette til et prima jakt område for sjøørret. Etter moloutbyggingen har sandbankene ved utløpet forandret seg mye med flo og fjære og resultatet har blitt et fantastisk området for sportsfiske. Dette faktum er vel både positivt og negativt, positivt for oss sportsfiske, men negativt for ørret bestanden som allerede er truet.
I tillegg til å være et matfat for ørret er Langøra hjem til et unikt mangfold av fugle og dyreliv, ivrige fugletittere er svært ofte å se langs vannkanten med kamera og kikkert rettet utover. Området er desverre truet av både flyplass utbygging og private aktører som ønsker utbygging av næringsbygg på "øya". En rekke tiltak er satt i gang for å bevare denne naturperlen og enn så lenge så er den forholdsvis trygg.

Håpet er at folk respekterer frednings perioden og at man i større grad utøver fang og slipp på sjøørreten og for eksempel mer utbredt bruk av enkel krok fluer uten mothakk slik at vi kan fortsette å ha tilgang på denne fantastiske fisken i fremtiden. Vi får håpe at politikerne i Stjørdal også i fremtiden ser viktigheten i å bevare slike naturperler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar