lørdag 19. april 2014

Årets første vakjakt og Samsung NX1000

For noen uker siden fikk jeg tilsendt mitt nye kamera. Jeg ville ha et lett og anvendelig kamera med høy bilde oppløsning samtidig som jeg ville ha film i full HD. Etter og ha lest omtaler og sammenlignet priser på forskjellige kamera, falt valget på Samsung NX1000, med slunkent budsjett var 2500,- for kamera, 20-50mm objektiv, 50-200mm objektiv, kamerabag, tripod og fjernutløser meget overkommelig. Dette var da et brukt kamera hvor selger sier det er blitt tatt i underkant av 300 bilder. Sjekket nyprisen på hele pakka og det hadde kommet seg på ca 7000,-. Kunne sikkert ha fått et tilsvarende eller bedre kamera, for eksempel Canon EOS eller lignende til så og si samme prisen, men det ble Samsung rett og slett på grunn av  vekt og størrelse. Kjenner mange som har store speilrefleks kamera med masse utstyr som aldri orker og ta det med på fjellet fordi det er så stort og tungt så de holder seg til et kompaktkamera uten de samme mulighetene. NX1000 er en hybrid med mye lavere vekt og størrelse enn tilsvarende kamera som gjør det perfekt til langturer der vekt og volum spiller en stor rolle.

Har ikke fått prøvd det så fryktelig mye enda og med mine meget begrensede foto skills har jeg heller ikke lært meg kameraet. Tok det selvfølgelig med på årets første vakjakt sammen med Emil og Morten til en elv ikke langt unna hvor isen hadde gått delvis. Var ingen vak å se og bare noen få nyklekkede fjærmygg og et par steinfluelarver. Uansett fikk jeg tatt noen bilder og er sålangt meget godt fornøyd med det nye kameraet mitt. Har også filmet med det og bildekvaliteten er upåklagelig.

Litt refs skal kameraet få og det er for bildestabilisering, folk har veldig delte meninger om dette om hvorvidt det trengs og ikke og det kan bare være meg som ikke kan å bruke det, men noen av bildene blir svært uklare, bruker tripod så ofte som mulig og prøver ut forskjellige funksjoner så vi får se etterhvert. En annen ting er video. Det er ikke et videokamera, og det er greit, men kameraet bruker mye tid på fokusering og har en tendens til å overkompensere og miste fokus ved en minste rørelse fra det man filmer. Det lager da også ganske mye lyd som er hørbart når man spiller av filmen i ettertid.






















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar