tirsdag 13. mai 2014

Video prosjekt og fylkesmannen har fått ut fingeren

Som tittelen sier, har vi i Prettyfly fishing et videoprosjekt på gang. Filmen har fått arbeidstittel "Lords of the fly" og skal vise frem hvem som er sjefen over flua, nemlig ørreten. Dette blir en oppsamling av videoklipp fra hele ørretsesongen, både brunt og sølv, som til høsten skal settes sammen og (forhåpentligvis) vise høydepunkter fra en fiskerik sesong på en pen og interessant måte. Dette blir mitt første større videoprosjekt så vi får se hvordan det går. Er veldig spent selv og har forholdsvis kjapt og enkelt snekra sammen den første teaseren av de få klippene vi har fått til sålangt i sesongen. Blir etterhvert flere teasere med litt forskjellig innhold og det ferdige produktet er tenkt og vise hvordan vi har det på fisketur og hvorfor vi elsker det vi driver med. Jeg er fortsatt ikke 100% fortroling med kamera innstillinger så et par av klippene er veldig overeksponert og siden jeg fortsatt bruker moviemaker har jeg svært store begrensninger når det kommer til etter-redigering av klipp.

  
Så til sak nummer to. 

Jeg har fisket sjøørret i mange år og like lenge har jeg vært usikker på fredning, hvor man kan fiske, når man kan fiske osv... Hver gang jeg har spurt noen har jeg fått forskjellige svar og jeg har blitt mer og mer forvirret. Som skrevet i et tidligere innlegg ble jeg tatt for "tjuvfisking" 1.Mars i år, denne gangen på grunn av min fraværende evne til å lese datoer noe som jeg tar på min kappe. Det som i dag får meg til å le, er når jeg leser innlegget i Stjørdalens blad, hvor ikke en gang de som håndhever reglene vet hvor og når det er lov til å fiske sjøørret. 

Jeg skrev for en stund siden et innlegg på facebooksiden til Stjørdal jeger og fiskeforening med spørsmål rundt fredningssonen til sjøørret. Jeg fikk svar, men også de var usikker på hvor den starter og slutter. Noen dager senere kommer endelig dagen jeg og sikkert mange andre har ventet på. Fylkesmannen drar tommelen ut av ræva og forteller bladet.no hvordan ståa er pr. dags dato med et fint interaktivt kart. Her viser det seg faktisk at fredningssonen er MYE større enn noen av oss har forestilt oss.

Nå vet vi det altså, og takk for det bladet.no, SJFF og fylkesmannen. Nå håper jeg at folk respekterer denne sonen slik at vi kanskje berger sjøørreten i fremtiden. Fokus nå bør være for forvaltningsorganer i Norge og virkelig ta et krafttak mot oppdrettsnæringa så vi får bukt med rømt laks, kloakk, forurensing, lus og parasitter som truer villaks og ørret og forsåvidt det aller meste av liv i fjordene. 

Under kommer et klipp fra 2010 som viser hvilken miljøkatastrofe oppdrettsnæringen i Norge pr. dags dato er.


DOBBELT så mye kloakk som HELE norges befolkning dumpes hvert år urenset rett ned i sjøen...

12.05.2014 dukker denne artikkelen opp fra Sysla.no... Jeg skriver ikke så mye mer om den, bare les artikkelen. 

Kan vi få lukkede oppdrettsanlegg nå? Kan vi slippe og se på at fjordene våre blir ødelagt? Håpet er selvsagt ja, men magefølelsen min sier desverre at det ikke kommer til å skje med det første. En pengegrisk og kynisk bransje med røtter dypt inn i vår egen regjering...

1 kommentar: