onsdag 3. april 2013

Årets første fisketur i sjøen, årets første sjøørret og ny pers!

Som tittelen sier! Makan til start på årets sesong!

Satt hjemme å så ut vinduet kl 15:30 i går, greit vær med litt vind, sjekket flo og fjære og ringte min gode venn Lars og sa "møtes på småbåthavna kl 17:00 for da er det full flo"
Som sagt så gjort sa kjerringa og vi sto begge klar på parkeringen 16:45 gjorde klart stenger og begynte å kaste. Etter 7 kast (!) Fikk jeg tilslag. Torsk sier jeg, mens Lars ler og sier at det ikke går torsk så langt opp mot elvemunningen... Jeg har fått masse torsk i elvemunningen der og dette var akkurat som før med lange slakke napp i stanga, bremsen var jo selvfølgelig justert til grei størrelse ørret bare sånn i tilfelle, men her var det ingen utras eller fart i enden av snøret. TORSK! sier jeg igjen og fortsetter å dra inn. Så kommer fisken til syne og jeg nekter fortsatt for at det er noe annet enn torsk før Lars roper ØRRET!!! Jeg ser på fisken en gang til og klarer fortsatt ikke å fatte hva det er jeg har på kroken. Lars blir smågal og etter noen sekunder ser også jeg at det faktisk ER en sjøørret! en stor en sådan også! Jeg roper at Lars må ta den med håven, (som jeg for en gangs skyld har med når jeg har bruk for den!) og til å være en mann som sliter med vonde knær og det som er så var han som en fjellgeit i mellom og over kampesteinene på moloen der og sto parat med håven når fisken var nære nok. Den gikk såvidt i håven og lå faktisk og balanserte på kanten nok til at vi begge var sikker på at nå ramler den uti, løsner og stikker før vi får den på land... Det gikk heldigvis bra og gleden var stor når jeg kunne ta ut sluken uten å skade den, ta et bilde for så og slippe den ut igjen.
Vekta lå jo selvfølgelig igjen hjemme, men den var ikke et gram under 1.5kg og heller ikke mange gram unna 2 noe som uansett er en fordobling av min gamle rekord på sjøørret!

Var svart hav resten av de 2 timene vi stod der men fyttikatta for en start på sesongen selv om det var tidenes kjedeligste og slappeste sjøørret... Den var i utmerket form, feit og fin men det skyldes vel kulden at det ikke var mer fart i den.

 18g grønn stingsild.
 Lars er sugen på fisk han også men det ble desverre med den ene...
   Kunne egentlig tenkt meg å bodd i ett av de husene i bakgrunnen her...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar