onsdag 3. april 2013

Isfiske 2013

Her er noen bilder fra to isfisketurer og min første test tur for Helsport.
De første bildene er fra tur til Sonvatnet sammen med gjengen fra Best Fiske 
Ble tatt vanvittig fin ørret denne dagen, største på 1.8kg og været var upåklagelig.
Personlig fikk jeg lære meg basics og noen triks til isfiske, noe jeg setter stor pris på da jeg ikke hadde fisket på isen siden jeg var rundt 10år gammel.




 Effektivt fiske når man har 25 pilkestenger i vannet fordelt på 6 fiskere. :)
 
Kan desverre ikke skryte på meg at jeg fikk noen av de fiskene som er på bildene, men det er lov å posere litt mener nå jeg... :P
 Kjempevær på isen den dagen her!
Dagens største på 1.8kg tatt på agn.
 Ny pers på denne karen med en fin kubbe på 1.4kg tatt på mark

 Sonvatnet er en skikkelig perle både på vinter og sommer. Sitter nå igjen med inntrykket av at de store fiskene tar man på isen om vinteren eller fra båt om sommeren. Har tatt mer og MYE større fisk på to turer bare i vinter enn jeg har gjort i løpet av alle de årene jeg har vandret rundt vannet her om sommeren. En ting er ihvertfall sikkert, det er MYE fisk i det vannet her og tror nok at mulighetene for 5kg+ fisk absolutt er til stede, dagen etter vi var der ble det tatt en røye på 2.85kg. Til sommeren tror jeg nok det blir båtleie og markdrag istedefor å stå i vannkanten å kaste.

Hytte kan leies gjennom Sakshaug sport til 750,- for en helg inkludert båt noe som jeg synes er en meget overkommelig pris.


Tur nummer to starta på fredags morgen da jeg og Isabelle spente på oss sekken, skiene, hundene og suste avgårde innover. Planen var at Isabelle skulle ned på ettermiddagen og bli "avløst" av Ole Tobias som jobbet. Ole Tobias skulle overnatte til Lørdag sammen med meg og jeg skulle være alene fra Lørdag til Søndag. Været viste seg igjen fra sin absolutt beste side med unntak av litt kald trekk over fjellene. Lite fisk og to hunder som ikke helt går overens satte en liten demper på en ellers herlig dag. Etter noen timer på isen fant vi en fin leirplass på kanten av vannet som lå helt i le for vinden, lagde sovegroper i snøen og spente opp multiduken. Hadde sjekket værmeldingen dagen før og det var meldt -12 på det kaldeste noe som gjorde meg sikker på at overnatting uten telt ikke skulle by på problemer. Ut på ettermiddagen dro Isabelle ned og jeg var alene i et par timer mens solen forsvant bak fjellet. I 20tiden fikk jeg øye på en prikk på andre siden av vannet som stadig ble større og som til slutt viste seg å være Ole Tobias som endelig var kommet seg ut i marka. Han hadde med seg Pulk og i den lå alle godsakene jeg ikke orket å bære med meg i sekken så nå ble det kaffekos og whiskey mens de siste solstrålene sakte ble til mørke. 
I løpet av natta ble det kaldt, MYE kaldere enn hva værmeldingen sa og jeg ble nødt til å putte bikkja ned i posen sammen med meg for han frøs skikkelig selv om jeg hadde gravd snøhule med sovepose i bunn, varmedekken på hunden og skalljakken min godt pakket rundt. Dette resulterte i en ganske så søvnløs natt da posen ble trang og muligheten for å snu seg var mildt sagt utfordrende. Om morgenen var jeg småkald i hele kroppen og spesiellt på føttene mye av grunnen var nok at bikkja dro med seg snø og is ned i posen som smeltet og gjorde posen fuktig... Verre ble det da vi oppdaget at primusen hadde fryst istykker og muligheten for varm drikke og mat ikke lenger var tilstede og mine allerede småkalde føtter måtte puttes ned i spekte sko... Løsningen på kalde sko ble håndvarmere med klister, klaska disse ned i skiskoene og i løpet av noen minutter var føttene mine gode og varme.

Siden primusen var defekt og temperaturen i løpet av natten hadde krøpet under -20 så valgte jeg og dra ned igjen sammen med Ole T utpå formiddagen, det fristet lite å være der uten varm kaffe og mat, "sove" enda en natt med bikkja i soveposen og spise frossen brødskive...
Litt vemodig å dra ned men vi hadde en kjempedag på isen frem til vi dro med strålende sol, så og si ingen vind og 9 fine røyer tatt av Ole T.
Fikk også gjort det jeg kom dit for, nemlig å teste jakke og sovepose. Kan ikke si mye om posen her og heller ikke legge ut bilder av den men kan si at jeg er meget fornøyd med den og det tror jeg mange andre som anskaffer seg den kan si seg enig i når den kommer ut for salg neste vinter. Jakken er jeg også strålende fornøyd med og denne anbefaler jeg på det sterkeste mye pga. vekten og at den lett kan gjøres om til en deilig dunpute, men også komfort og isolerende effekt. Jeg erstattet fleecegenseren min med denne dunjakka og den var deisdert mye varmere når temperaturen krøp under -15 på kvelden. Det eneste jeg kunne tenkt meg å hatt på den er lengre ermer med tommelhull da armen på jakken har en tendens til å "rulles opp" og en trangere hals, for her trekker det godt hvis man ikke har buff eller lignende (skal sies at jakken kanskje er i største laget for meg og at det kunne vært bedre om jeg har gått ned en størrelse). Den får også litt minus fordi ytterskallet ikke tåler all verden og jeg allerede har fått skade på den iform av bålglo.
 Sovegropene og multiduken
 Bål og alenetid







 Rydding av camp
 Obligatorisk kos på fjellet!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar